achtergrond

Agenda

Info-avond Sociale media en digitaal dossierbeheer 24 apr.

Info-avond Sociale media en digitaal dossierbeheer

Foto's Info-avond Sociale media en digitaal dossierbeheer

Verslag

Verslag BVA informatiesessie ‘Sociale media en digitaal dossierbeheer’

Welke sociale mediakanalen bestaan er? Waarin verschillen ze en wat kunnen ze betekenen voor de architectenpraktijk? Op donderdagavond 24 april organiseerde BVA een infoavond rond dit thema, aangevuld met een voorstel van digitaal dossierbeheer in het architectenbureau. Na toelichtingen door professionals vertelden confraters over hun concrete ervaringen.

In het eerste thema gedeelte vertelde Philippe Lemmerling, social media manager bij Bativox, over de verschillende sociale media. Hij ging dieper in op het populaire facebook, twitter en youtube en overliep de voor- en nadelen van het gebruik van de verschillende sociale media als uithangbord voor de architectenpraktijk.

Vervolgens deelden Sofie Vandelannoote, communication manager bij BURO II & ARCHI+I, en Vincent Van Den Broecke, architect bij Blanco Architecten, hun eigen ervaring met de verschillende sociale media. Verschillende do’s en don’ts kwamen aan bod, met als voornaamste conclusie dat sociale media een grote toegevoegde waarde kan zijn naast andere kanalen zoals mond-aan-mond reclame en communicatie op papier. Omdat je bij sociale media afhankelijk bent van de beheerders, blijft je gewone website best de basis van allle digitale communicatie.

Tijdens de pauze konden de deelnemers onder mekaar de nieuwe informatie bespreken terwijl ze genoten van drankjes en broodjes, in spanning uitkijkend naar de tijd waarin een gedemonteerde Vitra stoel opnieuw in mekaar gestoken werd. De deelnemer die dit het best voorsteld had, mocht immers een exemplaar mee naar huis nemen.

In het tweede deel informeerde Stefan Eerlingen, business consultant bij Xatrax, de aanwezigen over software die de administratie veel kan vergemakkelijken. Centralisatie van uw contact-, kalender- en projectgegevens, tijdsregistratie en organiseren van bestanden zijn enkele van de mogelijkheden die veel tijd kunnen besparen.

Daarna getuigde Robby Delobelle, van Architecten Delobelle, over zijn ervaringen met de software die zij sinds verschillende jaren gebruiken, met onder andere een georganiseerde documentenstructuur, gedetailleerde tijdsregistraties en veel tijdswinst als resultaat.

Tot slot konden de deelnemers vragen stellen en napraten bij een drankje en een taartje.

Met dank aan Bativox en Xatrax voor hun verhelderende tussenkomst, de confraters voor hun getuigenis en Buro Project voor het ter beschikking stellen van de locatie en catering.

Jona Van Steenkiste voor BVA

Vorige activiteiten