Foto: AREAL architecten - kantoor AREAL Architecten.
Programma:
14u00 Onthaal en registratie
locatie: Albert Claudestraat 12/014 te 2018 Antwerpen
Klik hier voor het liggingsplan.
14u30 presentatie kantoor
Bureauvoorstelling AREAL architecten met toelichting van enkele projecten.
15u30 bezoek Freinetschool de kRing Berchem
Na de presentatie verplaatsen we ons te voet naar de Freinetschool in Berchem waar we door de betrokken ontwerpers van AREAL Architecten worden rondgeleid.
De Antwerpse ring is een typische infrastructuur waarlangs grootschalige programma’s ondergebracht worden in nog grotere bouwvolumes. Om zich te kunnen weren in deze ringcultuur gaat deze nieuwe Freinetschool op zoek naar hoogte door een lagere school met drie niveaus te stapelen op een gelijkvloerse basisschool. Op een vrij specifiek plot dat rond een bestaande sporthal is gedrapeerd wordt gestreefd naar een schoolomgeving die compacteert waar het nodig is en uitdijt en omarmt waar het wenselijk is. Omheen de polyvalente zaal, de verzamelplek en het hart van het gebouw, strekt de kleuterschool zich uit in deze groene omgeving. In het verlengde van de polyvalente ruimte zit de speelplaats geborgen achter de school terwijl het gebouw aan de andere kant uitloopt in een luifel die rond de sporthal grijpt en functioneert als verbinding, overdekte speelplaats en toegang. De klassen worden hier niet geïnterpreteerd als didactische cocons waarbinnen frontaal les gegeven wordt, maar worden steeds geplaatst tussen de groene buitenomgeving enerzijds en ruime overvloedige binnenruimtes anderzijds. De schoolomgeving dient immers voldoende mogelijkheden te bieden, zowel intramuros als extramuros, die leiden tot een polyvalent gebruik en ruimere leermethodieken. De lagere school wordt op drie niveaus geplaatst in een rationeel flexibel raster waarin de klassen telkens rondom een verbrede gang (die functioneert als extra leeromgeving) worden geïntegreerd. Rond de lagere school wordt een groen platform uitgerold over het gelijkvloers waarin educatieve zones worden ondergebracht. Deze school schept dus niet alleen een nieuwe leeromgeving, maar wil ook betekenis geven aan de omgeving en open ruimte teruggeven.